18 januari 2006

roliga händelser 2006

Sitter här och försöker göra färdigt mina förberedelser inför examinationen av våra c-uppsatser i morgon. Min uppsats "Multimedia i skolan- konkurrent eller kompanjon" handlar om datorns plats i undervisningen i år F-3 i skolorna i Hjo. Jag skall presentera och försvara den, samt opponera på en annan uppsats. Inte utan att det är lite nervöst.

För att skingra tankarna försöker jag emellanåt att tänka på något som är lite roligare . Till exempel några evenemang som äger rum under våren 2006, som jag ser mycket fram emot.

För det första: SKOLAVSLUTNINGAR! Inte mindre än tre stycken. I juni slutar sonen T år 9 med dunder och brak, iklädd frack etc enligt Hjo-traditionen. Dagen efter äger min egen examenshögtid rum i Jönköping, något som jag inte vet så mycket om än. Men först ut är vår 22-åriga, kluriga, egensinniga, designtokiga, spänstiga och alldeles underbara dotter R som blir 1-7-lärare redan på lördag. Vi är bjudna till den högtidliga samlingen i Jönköping (ja, vi har varit skolkamrater på Högskolan i 2½ år) och senare till hennes och fästmannen E's hus på fest. Vi skall passa på att fira E också. Han tog examen i företagsekonomi i Skövde redan i somras, utan fest.

För det andra: The Real Group kommer till Skövde den 3/3 - den konserten tänker jag bara inte missa. Hur det än skall gå till.

För det tredje: Vi planerar att flytta till stadens finaste lägenhet enligt en ytterst ovetenskaplig jämförande studie. Hoppas allt går i lås med nuvarande hus... det har hängt upp sig lite, kan man säga. Jag lär återkomma till detta.

För det fjärde: Vännen K fyller 50 och skall fira det tillsammans med en kompis i seglarsällskapet i början av april. Vad skall jag ha på mig?

Vid minst tre av dessa tillfällen kommer jag troligen att baka tårta, sanningen är att jag bakade den första redan i går, till R's fest. Det är ett superbra recept hämtat från ett "Konsum"-blad för många år sedan. Jag har säkert bakat den tjugo gånger, det går lätt att dubbla och göra större eller mindre modell efter önskemål. Den går att göra lång tid i förväg och frysa in, eller dagen innan den skall ätas. Det går med fördel att servera den fryst. Receptet räcker till ca 12 bitar. Dessutom är den glutenfri! (Och god...!)

Generös som jag är tänkte jag lära er alla därute hur man gör. Lätt som en plätt!

Börja med att värma ugnen till 175 grader.

Riv 400 gram mandelmassa på grova sidan på rivjärnet.

Dela fyra ägg i vitor och gulor. Vispa vitorna hårt och blanda ner den rivna mandelmassan.


Rita upp två cirklar, ca 25 cm i diameter, på bakplåtspapper. Använd en tallrik som mall.

Smörj cirklarna med matfett. Bred ut smeten inuti de uppritade cirklarna.

Placera papperet på plåt och grädda tårtbottnen i mitten av ugnen ca 12-14 minuter, tills den får fin färg.

Låt kallna på papperet innan den lossas.

Medan bottnarna gräddas, blandas äggulorna med 1 dl strösocker och 1 dl vispgrädde i en kastrull. Blandningen får bara sjuda på svag värme tills den tjocknar, den får inte koka.

Tag av kastrullen från värmen och tillsätt 100 gram god blockchoklad i bitar och 150 gram smör eller margarin i klickar. Rör om till en slät kräm.


Rosta 50 gram flagad mandel i torr het stekpanna. Passa noga så att det inte bränns. Låt kallna.

När bottnar och kräm har svalnat/kallnat breds krämen mellan och ovanpå bottnarna. Strö över de rostade mandelspånen.

Voilá! Tårtan är nu klar att frysa eller förvara kallt tills den ska serveras.

Vid serveringen kan man dekorera den ytterligare om man vill, till exempel med säsongens frukt/bär - hallon, physalis, halverade passionsfrukter...

Inga kommentarer: