14 juli 2006

Pschui!

Passet hann bli färdigt! Jag ringde in till polisen i Skövde igår och kollade hur långt det hade hunnit, och då låg det redan där. Ibland överträffar byråkratin sig själv - när de säger 5-7 arbetsdagar och det tar tre! Då är man glad för att bo i Sverige. När jag kom in och hämtade det blev passpolistjejen själv förvånad - det var hon som gjorde iordning handlingarna i måndags.
- Men! När var du här? blev hennes reaktion. Kul när det flyter på för en gångs skull.

Inte så kul att se passet dock. Men man ser väl ut så i ett stressat läge när en polis snabbt skall "knäppa" en. Frågan är om jag kommer in i Polen... M är mer fundersam på om jag kommer ur.

Lustigt med passet som handling betraktat. Redan är regeln borta igen, att ena örat och näsans profil måste synas på bilden (det senare är jag iofs rätt tacksam för). På mitt förra pass hade man också uteslutit hår- och ögonfärg, men då var å andra sidan fotot i färg. Antalet sidor med plats för stämplar har utökats med 2, trots att passet numera bara gäller i fem år mot tidigare 10 och att tullen i länderna inom Schengenavtalet aldrig stämplar... Reser vi svenskar så mycket till andra länder och världsdelar? Och hur motiverar man prishöjningen från 175:- till 400:-?

På sidorna för viseringar och stämplar har de lagt in Sveriges landskap i någon sorts stiliserad form. Mitt landskap finns på sidan 13. Men jag rekommenderar inte att använda bilden som karta. Den är nog tänkt att symbolisera en karta. Men varför inte göra en helt påhittad karta enligt JRR Tolkien, typ, fast på svenska, i stället för att placera Trollhättan och Mariestad alldeles bredvid varandra och Skara jättelångt rakt norr om Trollhättan? Och hur kan man välja att sätta ut Timmele men inte Hjo? Man tror ju att man har fått afasi allra minst. Jag tror de behöver en kommunikatör på passmyndigheten...

Polski, dzien dobry! Bara ett dygn kvar, sedan är vi iväg! Det finns de som tycker att det inte är någon idé att bara åka lördag-onsdag, men vadå? Är det över huvud taget någon idé att ha semester om det bara är 16 dagar?

Nej, man får helt enkelt komprimera så gott man kan. Så nu har jag börjat packa!

Inga kommentarer: