22 oktober 2006

Städa klädkammare = fyra rutor

Det finns många olika sätt att göra av med sin energi. En del människor ägnar sig t ex åt att resa omkring och lära ut hur man implementerar förändring i arkaiska, hierarkiska organisationer. Skulle jag också kunna, men jag vill inte...

Andra, "vänner av ordning", lägger anonyma lappar i brevlådor. Varför kan ingen människa begripa.

Själv ägnade jag min fredagsförmiddag åt att städa i vår enorma jätte-extra-super-lyx-klädkammare (sedan jag kollat att det inte fanns några passande tjänster för mig att söka, förstås). På köpet blev det också städat i tvättstugan och sonen T's garderob, något som verkligen behövdes.

Nackdelen med att ha rymliga förvaringsutrymmen är att man liksom bara breder ut grejorna, alternativt skyfflar in dem för att lägga dem på rätt ställe sedan - och med den här varma sommaren har det inte blivit något "sedan" förrän nu. Ingen har riktigt orkat! Dessutom var det ju tid att se över vinterutrustningen och lägga undan shortsen ungefär nu.

Så, om vi bortser från att jag inte hann med att städa resten av lägenheten ordentligt (måste ju se till tyskarna en sväng framåt eftermiddagen också, plus planera nattgäster från Göteborg), så känner jag mig hyfsat nöjd med min prestation. Det gick till och med att flytta in hela klädvårdsavdelningen (= strykbräda och mangel) i klädkammaren, och ändå få plats att slänga undan en och annan klädkorg där, som man inte hinner vika meddetsamma, om det skulle behövas. Och luftig plats för nystrukna/manglade persedlar. Ja, jag får nog säga att jag är mycket nöjd med resultatet. Ska bara skaffa en timer till strykjärnsuttaget.

Till dess tar jag fyra rutor. Ja, ni har väl sett reklamen för Marabouchoklad där folk råkar ut för jobbigheter som graderas i hur många rutor av chokladkakan man får lov att ta som tröst eller uppmuntran. Har ni smakat den nya mjölkchokladen med Dajmbitar i, den är helt otrolig! Fast man får gömma den väl, och se till att man förtjänar de bitar man tar.

Snart skall jag städa vinden. Och putsa fönster.

Och så heter det DAJM och inget annat. Bevara svenska traditioner!

Inga kommentarer: