01 november 2006

KULTUR!!!

Man gör vad man kan för att odla sin inre människa. Det kallas att utöva/ta del av kultur.

Under de senaste veckorna har jag utökat min stadiga kulturdos (körsång en gång i veckan och filmklubb en gång i månaden) ganska ordentligt. Till en del är jag själv orsak till det, för övrigt har jag blivit serverad.

Det som jag blivit serverad var det utbyte som ägde rum under v 42 när "tyskarna invaderade Hjo", som Hjo Tidning så finkänsligt formulerade det. (Och här har vi gått hemma och sagt "Don't mention the war" till varandra i flera dagar innan de kom...) Tre fina konserter med kör och blåsorkester samt en konstutställning väl värd att se. Ja, det fanns två utställningar till att beskåda, men jag hann faktiskt inte gå dit - det hände ju lite annat också under veckan, som jag har berättat om tidigare. Lite besviken blev jag för att cd-skivan som jag köpte med körmusik visade sig vara så taffligt inspelad att kören verkligen inte kom till sin rätt... en så bra kör kunde väl ha kostat på sig bättre, kan man tycka!

För ett par veckor sedan var M och jag och såg Teaterbåten med Skövde Operettsällskap på Skövde Stadsteater. Det är imponerande att det går att göra en sådan föreställning med i stort sett bara amatörer! Första akten kändes lite långsam men i andra akten ökade tempot och det blev mer action. Klart sevärd teater som helhet. Och dessutom roligt att se vännen U på scen i helt nya roller... Annars brukar han helst återfinnas bakom trumpeten.

Förra onsdagen spelade Bohuslän Big Band på Hotel Bellevue tillsammans med gästartisten Jesper Odelberg - han som varken kan bli fönsterputsare, för han har höjdskräck, inte bli kirurg, för han tål inte att se blod, eller frisör, för han är heterosexuell. Dessutom har han en grav CP-skada sedan förlossningen. Det var mycket tänkvärt han hade att säga mellan BBB's, som alltid, fantastiskt välspelade musik. Inte minst om hur man blir behandlad hos Arbetsförmedlingen. Med eller utan funktionshinder. De gjorde några låtar tillsammans också, och jag måste säga att både "Vals på Sunnanö" och "Mitt eget land" fick nya dimensioner. Även detta mycket se- och hörvärt.

Slutligen en något mer bestående kulturhändelse - jag har fått mitt piano stämt! Vilken skillnad det blev! Ja, egentligen var själva ostämningen inte det stora problemet, med tanke på att vi har flyttat plus att det var ett par år sedan det gicks över hade det hållit sig ganska bra ändå. Det tråkiga har varit att viss mekanik inte har fungerat riktigt bra på ett tag. Så nu gick pianostämmaren igenom det i flera timmar - han hade kunnat hålla på lite till sa han själv, men resultatet är betydligt bättre än förut. Förutom det rent musikaliska blev behållningen 2½ gem, en hårklämma, ett gammalt plåster, ett plektrum, ett suddgummi, en papperslapp med dottern F's namnteckning daterad 1993 samt en låtsasdiamant av plast.

Inga kommentarer: