24 februari 2007

Mera Kultur!!!

Måste bara slänga in en kommentar om konserten med Ale Möller Band som var här på Park i Hjo i torsdags kväll. Tack regionen som gör så att även vi i utkanten får in en och annan fläkt från den stora världen!

För den som inte vet vad Ale Möller spelar för slags musik - ja, hur skall man beskriva det, egentligen? Man brukar ju placera honom i facket "världsmusik", alltså en blandning av folkmusik från hela världen. Dessutom på en salig blandning av olika musikinstrument. Jag själv kom på mig med att dra paralleller till Rauchenberg, eftersom jag upplevt hans utställning så nyss (se nedan). Fast det här var mera för öronen. Man tar det man råkar träffa på och gör konst/musik av det. Ale hade inte bara färdiga instrument utan hade också t ex en flöjt som han hade tejpat ihop av plaströr och eltejp - jättefint ljud.

Jag är ständigt lika fascinerad av att se musiker som verkar ihopväxta med sitt instrument PLUS med sina medmusiker som siamesisa sexlingar och dessutom ser ut att hitta på allt i stunden och tycker det är jättekul på scenen. Dessa sex personer var dock allt annat än syskonlika, eftersom de alla representerade helt olika kulturer till utseendet. Musiken var dock som sagt en otroligt samkörd men helt hejdlös cross-over med fart och fläkt.

Att få gå på denna konsert tillsammans med kompisen I ("Ale Möller är min största, nej, enda idol!!!") och dessutom under en liten del av den få ha ett lånat barn i knät att vagga i takt - det räknas som bonus!

Inga kommentarer: