16 november 2007

Alltid morsa i alla fall

Jag vet att mina barn är vuxna och klarar sig själva. I alla fall de som fyllt 18, den som har ett år kvar dit får jag ju fortfarande lägga mig i litegrann. Formellt sett. (Fast han går till skolan i tygsneakers när det är snö i alla fall. )

Ändå slår jag knut på mig själv för att underlätta deras väg genom livet. Antingen det är fråga om mina egna hjärnspöken eller ett blixtlås som skall lagas. Befogad oro eller inte.

Ibland undrar jag om det skulle märkas om jag lade ner hälften så mycket energi på mina barn. Troligen inte. Men det får vi aldrig veta eftersom jag inte kan rensa ut den virus som intog min hårddisk till hjärna för nästan 25 år sedan, i samma ögonblick som jag fick veta att jag var gravid för första gången.

Ett orosvirus som heter "morsa".

Inga kommentarer: