14 november 2007

Inte ens detta, Charlotte Perelli!

Härom kvällen hörde jag Charlotte Perelli i en intervju, där hon bl a berättade om sitt tekniska kunnande. Hon hade blivit tvungen att ta tag i det, eftersom hennes man tar varje ny teknisk apparat, trycker lite slumpvis på knapparna och när den inte fungerar slänger undan den i ett hörn. Hon har i stället metodiskt tagit fram och läst bruksanvisningarna och steg för steg satt sig in i hur produkten fungerar och därmed fått ett större kunnande och teknikintresse.

Jag kände igen det där. Utom det allra sista. Jag har nämligen en enorm förmåga till selektiv perception just när det gäller tekniska prylar. Jag lär mig exakt vilka funktioner som jag har omedelbart bruk för hos varje apparat, och kan ytterst sällan generalisera dessa kunskaper till en annan apparat. Det finns några få undantag. Adobes datorprogram, t ex, där det i alla fall finns vissa funktioner som man begriper direkt, efter några års övning på tänkandet.

Jaha, jag hade i alla fall något gemensamt med Charlotte Perelli - trodde jag, tills igår, när jag hämtade min datorburk från service och satt i alla sladdar efter alla konstens regler. (Jo, jag hade gjort mitt alldeles eget "kopplingsschema" som fungerade utmärkt!) Dessutom passade jag på att bunta ihop och hänga upp sladdarna lite när jag ändå var under skrivbordet och kröp.

I alla fall. När jag skulle ut på Nätet så pluppade det bara upp en liten ruta (på engelska) där det stod att ett program behövde installeras för att anslutningen skulle fungera. Någonting med Belkin, router och modem... Upp i garderoben och leta rätt på någon cd bland alla gamla kartonger med "datorjox", hittade en som såg rätt ut - och tillbringade minst fem försök med att installera routern, som redan var installerad och fungerade hur bra som helst! Det var den lilla antennen till den sladdlösa routern som skulle installeras, med en egen cd-rom, förklarade sonen som kom hem ett par timmar senare, när jag hade gett upp. När vi hittat den cd'n tog det tre minuter, så var det klart.

Mitt förtroende för mig själv och min förmåga att läsa instruktioner har fått sig en allvarlig knäck. Och jag hade inte ens detta gemensamt med Charlotte Perelli...

Inga kommentarer: