18 december 2007

Dagens I-landsproblem

I min närmaste omgivning har jag bl a två personer som så här års brukar gå från det ena julbordet till nästa.

I år har det blivit så att den ene av dessa oavbrutet berättar för alla som vill höra på om hur han har lyckats komma undan vartenda julbord i år. Han har varit upptagen med andra saker i en annan del av landet, så det har bara inte varit möjligt att närvara.

Den andre har varannan kväll uppbokad med julbord än här och än där, på det stället var det ganska bra, men på det stället var det inget att ha. Pust och stånk. Åh, vad jobbigt. Han har ingen chans att slippa.

Jag är inte bjuden på något julbord, men skulle uppskatta det väldigt mycket om jag så vore. Tänk att få sitta ner och bara äta utan att behöva beräkna, laga till, duka, plocka undan och diska...

Men jag är bjuden på middag en gång i Advent i alla fall, men då på vanlig mat (eftersom omgivningen klagar så högljutt på den stackars julmaten). Det skall bli gott och trevligt det också.

Och jag är tacksam för att jag åtminstone får äta julmat en gång, fastän det blir jag själv som får stå för alla fiolerna. Det finns ju faktiskt många till och med i Sverige som inte ens har något att göra julmat av. Eller vet hur man gör. Eller bryr sig.

Inga kommentarer: