24 januari 2008

Nytt från Hamngatan

Medan jag väntar på att uppdragen skall ramla in, vikarierar jag timvis som bildlärare på Kulturskolan och försöker ta tag i saker här hemma emellan varven.



Jag har klippt till tre par långbyxor till mig efter ett nytt mönster som jag köpt på stoff och stil.
Ett par brun-svart-melerade, ett par mörkblå tunna stretch och ett par ljusa med liten rand i, typ sommar. Tänkte matcha med min nya Esprit- och Gudrun Sjödén-garderob från Stockholm (nej, inga enmanstält utan snygga skjortor, linne, kjolar, kavaj etc i lila-blå-jadegrön-svart färgskala. Varje plagg passar även till minst två andra plagg i min gamla garderob. Slow Consumer, det är jag!) Detta skall jag förstås ha när jag börjar jobba och blir en Framgångsrik Affärskvinna.

Ibland tittar jag ut genom fönstret mot norr och ser gänget med änder som går över gatan på övergångsstället med fem bilar i vardera riktningen som väntar med tomgången på. Jag fattar för det första inte varför änderna inte väljer att a) flyga över gatan eller b) simma under bron utan faktiskt går på övergångsstället. Och för det andra fattar jag inte varför bilförarna inte bara kör. När jag tog körkort någon gång under förra seklet, var nämligen en av väjningsreglerna följande: Väj ALDRIG för en fågel! De flyttar nämligen på sig. Vilket en gammal tant eller älg kanske inte hinner. Men det kanske är att änderna är så söta där de vaggar fram över övergångsstället - ännu ett exempel på att Disney har lyckats med sin humanifiering av djur.

Den lilla bordsgranen av sorten "vannlig schettgran" som sköt så fina, långa, ljusgröna skott har nu ledsnat och börjat barra. Den får nog åka med granriset från balkongen. Nästa helg.

Och slutligen skall jag skriva upp att det sköljmedel som doftar bäst efter en tvätt är Skona Sommarfrisk. När man står i affären och skall lukta sig fram till den man gillade sist blir man ju helt vimmelkantig. Och Comfort Sommarfrisk luktar inte alls så.

Säg inte att det är tråkigt i Hjo på vintern!

Inga kommentarer: