27 juli 2008

Barnens skolkamrater

Sedan ett stort antal år har jag haft barn, och sedan nästan lika många år (känns det som) har de gått i skolan här i staden eller dess närområde. Nu är det bara ett år kvar till den sista studentexamen.

Under alla dessa år har ett antal klass- och skolkamrater passerat revy. Och deras föräldrar. Jag vågar inte ens göra ett överslag på hur många människor man mer eller mindre varit beblandad med genom skolan, men flera hundra är det.

Några har jag säkert glömt bort. Många "morsar" jag på när man möts på sta'n. Och en del har blivit vänner för livet. Vissa har jag även varit arbetskamrat, körkompis eller haft andra saker gemensamt med. Ibland har man funderat på vad det skulle "bli" av en del, särskilt barnen då förstås.

Den här helgen figurerade två, som kan betecknas som "barnens skolkamrater", i riksmedia.

Den ene frontfigur i bandet Neverstore - framgångsrika tonårsidoler - som medverkade i TV4's Sommarkrysset. Inte helt oväntat.

Den andra hittad mördad i sin lägenhet på Verkstadsgatan. Totalt och fruktansvärt oväntat. VARFÖR????

Inga kommentarer: