31 juli 2008

Hallongrottor

Dag efter dag går och det är fortfarande lika varmt. Nu är det en hel vecka.

I morgon får vi besök, och det är helt tomt på kaffebröd i frysen. Ja, sånär som på någon påse lussekatter, men det kan man ju inte ta fram och bjuda på. Så jag har tagit mig samman och bakat lite. Enkla kolakakor och hallongrottor.

Jag lovade vännen I att jag skulle publicera mitt recept på hallongrottor, och nu äntligen kom jag ihåg det. Bättre sent än aldrig, och hon har nog hallon kvar i trädgården.

Hallongrottor, 25 stora eller 50 mini

250 gr smör/margarin
1½ dl socker
1½ tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
1 dl vaniljsåspulver, snabb-
1-1½ dl hallonsylt

Blanda ingredienserna, gärna i food processor. Forma till valfri storlek på kakor och rulla till kulor med fördjupning i, lägg dessa i pappersformar av lämplig storlek.

Placera ca ½ -1 tsk hallonsylt i varje kaka. Grädda i 200 graders ugn i 10 resp 15 minuter. Låt kallna på plåten.


Efter det här rinner jag nästan bort. Stranden nästa!!! Det är en otrolig vardagslyx att ha 75 steg till stranden från dörren. Jag har redan varit nere och badat efter frukost. Nu blir det "siesta"!

Inga kommentarer: