10 juli 2008

Åter till ordningen!

Nu är datorn återställd och därmed ordningen. Idag har jag fått en hel del gjort på min hemsida så nu är det bara resten kvar...! Ingen fattar hur mycket jobb det är egentligen. Jag vill verkligen ha mitt eget stuk på den och det är bra att öva på att uttrycka sig på klarspråk så att min "snickare" förstår.

Jag har också konverserat med två av mina uppdragsgivare och det känns lite hoppfullt. Så nu kan jag vara lite ledig en stund, och återta jobbandet framåt kvällen.

Somrarna brukar annars betyda besökstid hos oss. I år ser ingenting ut som vanligt, men nu måste jag/vi ta oss i kragen och även i detta fall återgå till ordningen. Därför inbjöd vi igår vännerna G att komma över på kvällen. Mycket enkelt, potatissallad och den nya favoriten lufttorkad skinka och färdigköpt tårta till kaffet. Kvällen var ljum och vi satt på balkongen. Nyklippt var jag också och det mesta var helt OK. Trots att samtalsämnena svävade mellan det svåra på gränsen till onämnbara och det lättsamma och roliga. Det är skönt att ha vänner som man kan prata om allt med. Och skönt att man inte måste det - varje gång. De vet hur det är ändå.

Men - jag lovade E-L G att lämna receptet på min flädersaft, vilket jag glömde under kvällens gång. Så nu skriver jag ut det här så att alla som vill kan ta del av det. Kanske finns det fortfarande blommande fläder norr om vår breddgrad, annars går det bra att gå tillbaka nästa år vid den här tiden! Detta recept skrev jag upp ur tidningen Året Runt nr 28/1984:

Flädersaft - ca 3 liter outspädd

25 stora vippor fläderblommor (Sambucus Nigra, med platta blomklasar, inte den giftiga druvflädern!)
2 citroner
50 g vinsyra (alt citronsra)
2 kg socker
2 l vatten

Skölj blommorna om det behövs. Lägg dem i en stor bunke, minst 6 liter. Skiva citronerna och lägg också dem samt vinsyran i bunken. Koka upp vattnet, rör ner sockret och häll den heta lagen över blommor och citron. Rör om tills vinsyran är helt löst, täck bunken och ställ svalt.

Efter 2 dagar tas citronskivorna upp.
Efter ytterligare 5 dagar silas blommorna bort och saften hälls upp på väl rengorda, kalla, torra kärl (flaskor, plastflaskor eller burkar) som genast tillslutes. Frys in det som inte beräknas gå åt inom kort!

Supergod måltidsdryck utblandad med mineralvatten.

Fler tips med fläder finns bl a på Tasteline

Inga kommentarer: