22 augusti 2008

Ett riktigt uppfriskande olympiskt spel!

Ni har redan tagit del i det som är mitt otroliga (o)intresse för OS. Att jag håller mig i marginalen, men ändå inte kan stänga av all meta-information som flödar i samhället. 

Allt Kina-tjat som har pågått hela året, och det svenska hajpandet av våra kära friidrottare. Jag tror att Någon sitter och myser på ett moln och fnissar åt svenskarna. Ett folk i sorg - vadå för? Vi har ju fått flera silver- och bronsmedaljer, fast det råkade vara i andra grenar än just friidrotten. Och att det var i ganska otippade grenar var väl bara kul? Om det är någon det är synd om, så är det de som har tagit medaljer, medan hela media-Sverige bara tjatar om vilket dåligt OS detta är, och att vi ALDRIG får några medaljer! Massor av länder får verkligen inga medaljer, men deltar lika glatt ändå!

Ja, jag erkänner att jag höll andan även för Carro idag. Det hade suttit fint med en revansch för henne med tanke på allt tjafs om hur dum hon är som har bytt gren. Men i intervjun efter hade hon klara, raka svar på allt och var inte ledsen alls även om hon såklart var besviken för att det inte blev bättre siffror. Hon ser sig uppenbarligen som den nykomling hon är - en 8-e plats (eller vad det blev) i världen är väl inte kattlort? Hade hon knipit en medalj hade hon nog sett det som jätte-bonus. 

När skall svenskarna acceptera att det var 2004 som var ett MELLANÅR i friidrott? Expert efter expert har förklarat på radio och TV att det inte är något normalläge att Sverige tar den ena guldmedaljen efter den andra och helt dominerar OS och VM i just dessa grenar. Ett sådant år få vi nog aldrig uppleva igen. Låt Carro, Sanna och de andra som vill fortsätta göra det, och med vad de vill! Och låt oss få nya förmågor som lägger sig på femte och sjätte plats utan att behöva bli "en ny" Stefan Holm eller Carolina Klüft.  Det är deras egna framgångar - inte Sveriges!

Därför har jag gått med i gruppen "Vi som lider med Susanna Kallur" på facebook. Bara så ni vet.

Inga kommentarer: