03 oktober 2008

En dag i Göteborg

Sedan länge visste jag att jag skulle åka till Göteborg i går, på ytterligare en undersökning i det som har blivit en evighetsutredning av min hosta (sensorisk hyperreaktivitet, som det heter med ett finare uttryck). Om de möjligen kunde hitta någon förklaring och förhoppningsvis bot eller lindring av symtomen.

Hade ju tänkt att det även skulle bli en utflykt, en "glad dag" som mormor kallade det, då jag kunde shoppa lite kläder inför mitt nya jobb osv... Jag tänkte också ta ett krafttag i min föresats att bättra på min lokalkännedom om staden Göteborg, som jag med mitt urdåliga lokalsinne aldrig riktigt har begripit mig på, genom att promenera omkring lite på egen hand i höstsolen.

Nu blev det ju inte så. "Det blir aldrig som en tänkt sig". Shoppinglustan var totalt noll och inskränkte sig till ett besök i en garnaffär för att inhandla ett speciellt garn som jag under ett par veckor har tänkt mig att påbörja en ny stickning i. En tröststickning får det ju bli nu. 

Min andra föresats, om att orientera mig i sta'n, fick väl något bättre resultat, även om inte heller förutsättningarna för detta var de bästa. Inte nog med att jag fortfarande är lätt vimmelkantig rent fysiskt och knappt har kommit på fötter efter min besvikelse över det uteblivna jobbet. Jag hade ju även tillbringat en timme på Sahlgrenska med diverse utblåsningsövningar i olika apparater och inandning av kemiska preparat, vilket innebar ett och annat snedsteg på stadens trottoarer. Men med hjälp av en nyanskaffad citykarta från informationen på Kungsportsplatsen hade jag inga problem med att hitta både garnaffär, centralstation och en del annat på vägen. 

Även om Göteborg fortfarande är en märklig stad. Hur gör man egentligen för att korsa ett spårvagnsspår i en gatukorsning där det inte finns övergångsställe? Jag siktar in mig på någon som ser ut som en ur-göteborgare och småspringer efter den ...

 

Tack Göteborg! Mer sådant här!

 

Dagens inköp, typ.



 

Kanske skulle börjat med inköp av sådan här? (Clas Ohlsson)

 

Sammanstrålande med make utanför centralen - i god tid före tågets avgång!

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag skulle ha gett er en i bröllopsgåva!

Eva Kihlström sa...

Fast det är bara jag som behöver en. M har både klocka och kompass inbyggd. Frågan om han inte har GPS också.