28 december 2008

Hannibal väcker glömda minnen

Då och då säger sonen T på anmodan att hans eventuelle framtida son skall heta Hannibal. Jag vet inte om jag tror på det riktigt, men det är ju onekligen ett ovanligt namn som på en gång klingar både coolt och klassiskt.

Just nu går en brittisk dokumentär på Svt1 med samma namn. Den handlar om "den" Hannibal, alltså han som tågade över Alperna med elefanter.* Inte Hannibal Lector...

Allteftersom berättelsen framskrider och de välkända namnen yttras kommer jag på mig själv med att vara tillbaka i 17-årsåldern, i ett dammigt klassrum på Västerhöjdskolan. Jag ser framför mig den inspirerande läraren G vifta med armbågarna. I öronen ringer latinska sentenser och lösryckta rader ur läroboken i latin. Och jag vet vad de betyder dessutom!

Hannibal ante portas.
Italia pulchra est. Forum Romanum nos delectat.
Praeterea censeo Cartaginem esse delendam.
Omnia mea mecum porto.
Et tu, Brute. Alea iacta est.
Basilicasne ac templae heri Romam visitavisti, Fabia? **

Och så vidare.

Undrar om det är ett tecken på att jag håller på att bli senil?

* 23.20 Hannibal
Brittisk dramadokumentär från 2006. På 200-talet före Kristus tycktes inget stå i vägen för stormakten Rom. Men Kartagos unge överbefälhavare Hannibal trotsade det fredsfördrag som hans rike tvingats till. I en av historiens djärvaste militära manövrar förde han en stor armé med 37 elefanter över Alperna och vann tre betydande fältslag före den viktigaste segern över den romerska armén vid Cannae år 216. I en generöst bildflödande dramadokumentär möter tittarna både människan och den geniale strategen Hannibal.

** du som saknar en översättning här kan skriva in en egen som kommentar nedan!

Inga kommentarer: