25 februari 2009

Friskvård

Gårdagens mysko släng av vad-det-nu-var har gått över - tror jag! - men jag hörde om att det varit fler som haft magsmärtor som sedan har mynnat ut i flera influensaliknande symtom, feber osv. Jag kanske inte ska ropa hej än, men det känns bättre i alla fall.

Dagen började hos sjukgymnasten kl 8.15. Hon kunde konstatera att diskarna har läkt nu, tack vare envis träning. Men jag känner fortfarande av ryggen, både där och uppe mellan skulderbladen där jag haft ont av och till sedan tidigare. För att det inte skall bli sämre tycker hon nu att jag skall börja träna på riktigt. Alltså träna-träna. Typ som på gym... AAaaagh...

Jag har verkligen försökt att gå på gym. Flera gånger har jag försökt. Både aerobics, spinning och maskiner och jag TYCKER INTE ATT DET ÄR ROLIGT!!! Hög musik, högt tempo, en massa människor som fladdrar omkring... Näää...

Träning som jag kan fördra i grupp: vattengympa och "friskis"-pass som HGF kör här i sta'n. Om jag inte får hosta. Och, i det senare fallet, om det inte är en massa hopp och spring i den. Man har ju sina veteranskador - knäet gör sig också påmint. Annars vill jag helst träningscykla framför TV eller gå stavgång med P1 i öronen, alldeles ensam.

Nu ska jag i alla fall få gå till sjukgymnastikens lilla träningslokal där det är högst ett par stycken till får plats att träna samtidigt. Jag måste få upp bättre styrka och stabilitet i kroppen, ja, det vet jag ju, och kanske, kanske kan jag komma över min aversion mot att gå på gym och fortsätta träna som "alla andra" sedan. Två gånger i veckan. Hela våren. OMG, hur ska det gå...

För att väga upp detta har jag också lovat mig själv att satsa torsdagskvällarna på körsång nu under våren åtminstone. Jag tar en termin i taget och ser hur det ser ut. När jag inte har någon kör att sjunga i, blir det inte av att jag gör mina sångträningar ensam heller, och då hostar jag mer. Nu har jag hittat en "ny" kör som jag hoppas det skall funka med. Jag började redan i höstas, men då krockade det med flera andra grejor, så nu skall jag försöka planera in detta.

Körsång är ju friskvård på flera plan, inte bara ren muskelträning för min andningsapparat. De som är med i kören är positiva, snälla och trevliga människor och ledaren är kunnig och vet vad han håller på med (det är viktigt). Sångmaterialet är baserat på gospel, med en del avstickare till andra genrer, vilket gör att texterna också bidrar till friskvården. Positiv förstärkning, affirmationer, ren kognitiv terapi... I lördags framförde vi Ulf Nomarks sångcollage "Resa mellan tvivel och tro" i en nästan fullsatt Hjo kyrka. Så här såg det ut då. (Foto Marie Bergström)



Inga kommentarer: