13 mars 2009

Abibliofobi - ett nytt favoritord

Och bokrea har det varit. De senaste åren har jag beställt böcker på Bokus. Jag är inte den som står och köar i bokhandeln mitt i natten. Har aldrig varit.

Böcker måste man ha. Vi som lider av en skräck för att inte ha något att läsa har en särskild diagnos, har jag nyss lärt mig. Vi har abibliofobi. Rädslan för att vara utan böcker, ordagrant. En väldigt bra diagnos att svänga sig med om man har brist på sådana. Inte kan det bevisas om man är hypokondriker heller.

Fast jag tror att jag är en äkta abibliofobiker. För trots att Stadsbiblioteket ligger 200 meter härifrån måste jag ha olästa böcker hemma också. Tänk om de inte är öppet när fobin slår till!

Här är årets skörd från Bokus. Fast jag skall inte ha riktigt alla själv.


Inga kommentarer: