10 september 2009

Öl orsakade denna vackra klänning...

En "lätt" travesti på det gamla t-shirt-trycket "öl byggde denna vackra kropp" - om nu någon missade det.

Ska bara berätta en liten anekdot ur verkligheten.

Idag tog jag bussen till Skövde för att handla några presenter, som inte går att handla i denna stad, tyvärr. Jag steg bakåt i vagnen som man ska och slog mig ner på andra sidan gången från några typer som verkade känna varandra rätt väl och var rätt glada. Ja, ja, OK. De hade några burkar som de drack ur, och det luktade litegrann, men vadå. Om inte chauffören hade slängt av dem så inte skulle väl jag.

Satt där och läste min pocketbok i godan ro tills det var dags att stiga av vid resecentrum i Skövde. När jag gick av bussen fläktade vinden lätt mot ryggen och jag huttrade till i värmen - nämen, vad var det här? Jag var alldeles våt från strax ovanför midjan och neråt. Som tur var hade jag på mig en jeanskjol så det syntes inte så mycket, men det kändes. Det luktade öl. Inte lite heller. Någon hade troligen spillt någon deciliter över ryggstödet där jag satt, och det hade blivit varmt i solen så jag kände det inte förrän jag gick ut.

Jag tänkte att det torkar väl fort i den här värmen och då kanske det inte luktar så mycket. Jag hade ju inget ombyte med mig precis. Så jag tog promenaden ut till köpcentret Elins Esplanad, vilket tog ca 20 minuter. Inte slutade det lukta. Jag gick och handlade det jag skulle ha och försökte hela tiden förtränga att jag stod i ett moln av alkoholångor. Det gick inget vidare.

Det slutade med att jag gick in i en av klädaffärerna som hade "slutrea" - 70% - och köpte en klänning, som jag bytte till inne på köpcentrets toalett. (Jag kunde inte riktigt med att "behålla den på" direkt i provhytten... Det hade krävt en lång förklaring!) Knölade ner mina öldoftande kläder i plastkassen och gick ut som om inget hade hänt. Nu ligger de och snurrar i tvättmaskinen.

Som tur var hittade jag åtminstone en snygg klänning. Men frågan är om jag någonsin kan använda den utan att tänka på gänget i bussen...

Inga kommentarer: