03 februari 2013

Historiens vindar


I veckan var det 80 år sedan Hitler och hans anhang fick makten i Tyskland. Vad som hände därefter är historia. Tror vi.

Det som först dyker upp i mitt huvud, och förmodligen många andras, när Hitler och nazismen kommer på tal är judeförföljelsen och koncentrationslägren där miljontals människor helt enkelt utrotades för att de hade "fel" ursprung och livsföring - inte bara judar utan romer, homosexuella och andra som sågs som olämpliga element i samhället.

Under de senaste åren har några resor tagit mig till ställen som påmint mig om att vi aldrig får glömma. Och det finns alltför många andra ställen runt om i världen där övergrepp begåtts (och begås) av de som trott sig ha rätt att bedöma andra människors värde och rätt att leva.




 
Idag när jag viker upp min söndagstidning möts jag av följande förstasida. 

Hur kan detta fula tryne ständigt sticka upp i nya gestalter? Vi får inte tro att det är historia, det pågår runt omkring oss. Vi måste dra fram trollen i ljuset, så att de spricker!
 

Inga kommentarer: