29 mars 2016

Om dagens barnkommentar. Del 29/100

Ibland har jag förmånen att få hämta mitt barnbarn på förskolan vid lunch och tillbringa eftermiddagen med henne. Det kommer alltid något tänkvärt yttrande eller roliga kommentarer från den unga damen, som nu hunnit bli 5.

Hon gillar sånger, sagor och alla slags berättelser och börjar förstå att det finns dubbla betydelser i en del ord, även om hon ännu inte knäckt systemet med vitsar och gåtor.

Idag ställde jag den klassiska gåtan :Vad gör tuppen när han står på ett ben? Svaret ska ju vara "han lyfter upp det andra" - men det var svårt. Till slut fick jag visa att när jag står på ena benet så måste jag ju lyfta upp det andra, annars står jag inte på ett ben. Då förstod hon. Hon förklarade för mig att hon tänkte att jag menade att han skulle lyfta upp benet som han stod på också. "Och DÅ skulle han få jätteont i rumpan..."

Inga kommentarer: