19 mars 2016

Om godis. Del 19/100

Ja, jag vet att jag skrev om godis för bara ett par dagar sedan, men här kommer ytterligare en tanke om detta i-landsproblem.

Jag har ända sedan jag var liten gillat Dumle. Och då menar jag klubban av riktigt seg kola med ett tunt lager mjölkchoklad runt, inslagen i rödblåvitt papper med twist och gul text på. Det är den jag verkligen gillar.

För ett antal år sedan kom så Dumle som kola - en betydligt mjukare kola med mycket tjockare choklad runt. NJA, den kan passera.

Men på senare tid har det även kommit en Dumle som chokladkaka - och nu är fyllningen helt kladdig, nästan flytande, och mjölkchokladen tar över. Det är nästan 3/4 choklad nu. Förmodligen är choklad billigare än kola. Ändå står det "original" på förpackningen.

Nu undrar vän av ordning: vad är det för skillnad på denna Dumlechoklad och Plopp???

Inga kommentarer: