11 mars 2016

Om simning. Del 11/100

Jag fick några "håltimmar" idag och passade på att gå och simma. Som anställd i Skövde kommun har man förmånen att dels kunna ta ut en timme friskvård/heltid på arbetstid i veckan, dels ha tillgång till gratis gym i Stadshuset och simning på Arena. Alltså, inte i Sveriges bästa äventyrsbad utan i motionsbassängen strax intill.

Så nu har jag betat av ytterligare en kilometer. Jag simmar så sakta så det tar minst trekvart, helst vill jag ha en timme på mig. När jag plaskade runt där kom en kollega och hoppade i också, och visade sig simma nästan dubbelt så fort. Vid en av mina vändningar då jag skulle flytta en kula på "min" kulram (jag är dålig på att hålla räkningen också nämligen) hade en gubbe parkerat precis intill. Ja, det var en GUBBE. Stor och plufsig. Bara stod där. När jag makade mig framåt för att flytta kulan säger han "värst vad du flåsar, var det jobbigt idag?" Tänkte först inte svara men han tittade uppfordrande på mig. "Det är väl meningen att man ska försöka ta i så gott man kan", sa jag, vände och simmade iväg. Sur. Vad vet han om min kondition, min lungkapacitet och min hosta? Har inte han ett dugg med att göra. Min simning är en pulshöjande aktivitet även om det inte går så fort. Måste ha lärt mig fel teknik från början.

När jag simmat en bit bytte det musik i högtalarna. Ut strömmar temat till fimnen Titanic...

När jag en stund senare varit och handlat och kör mot jobb pratas det i p1 om det urgamla simsättet crawl. Det var tydligen allmänt känt över större delen av världen för flera tusen år sedan. Varför fick vi inte lära oss det i simskolan?

Inga kommentarer: