05 mars 2016

Om våren. Del 5/100

I år har pelargonerna fått övervintra i fönstret i tvättstugan. Det betyder att jag har haft bättre koll på dem än om de hade varit på vinden. Eller kvar i stugan, som jag testade förra året utan framgång.

De fick några konstiga löss men det var lätt avhjälpt med lite såpvatten. Och för ett par veckor sedan började de sträcka lite på sig tyckte jag. Så det var dags att plantera om och sätta sticklingar.

Jag testade ett tips jag sett att göra planteringskrukor av tidningspapper till sticklingarna. Det var jättelätt och dessutom gratis. Det borde ju vara bättre för de små bebisplantorna att slippa slitas ur krukorna utan bara grävas ner i mer jord när de vuxit till sig lite. Tidningspapperet löser ju upp sig och blir jord det också när det grävs ner.

Nu står det sådär 30-40 småplantor här och väntar på bättre tider. Vad ska jag med alla dem till, kan man undra. Jo, vi har ju fyra blomlådor och dito amplar på balkongen hemma och två bamsekrukor vid stugan som ska fyllas. Så det lär gå åt.

Inga kommentarer: