23 maj 2016

Om Boulognerskogen. Del 84/100

Ja, inte den i Paris utan den i Skövde. Skövdes största park och gröna lunga, med vackra stigar att promenera eller springa på och en nyrestaurerad badsjö.

Den anlades nån gång vid sekelskiftet 1900, vid den tid då alla mindre städer tänkte bli badorter. Det gick inget bra, så man lade ner det. Men parken finns kvar och sjön var i bruk ända framåt -70-talet, då den dömdes ut. Men nu går det alltså att bada där igen om man vill.

Parken ligger 5-6 minuter från mitt jobb på Kulturhuset, men det är på andra sidan järnvägsstationen så det är lite meckigt att gå dit. Ikväll när jag ändå skulle vänta nästan en timme på bussen gjorde jag det i alla fall. Hade med mig en "picknick" (se bilden) och satt i typ 20 minuter med min bok och lyssnade på fågelkonserten.

Inga kommentarer: