30 maj 2016

Om främmande fåglar. Del 91/100

Innan jag gick och lade mig gick jag ut och hängde lite tvätt på ställningen på verandan. 

Det var en vacker och ljummen kväll och syrenerna doftade bedövande.

Tre unga killar i 20-25-årsåldern gick förbi på gatan i glatt samspråk. Jag vet inte vad de pratade om, för jag förstår inte somali (som jag gissar att det var). Men det lät som om det var trevligt.

Undrar om de såg mig, och om de har sett många vita kvinnor hänga tvätt. Undrar hur kvinnorna tvättar i deras hemland - som jag eller i brunnsvatten?

Undrar vad de tänker om dessa ljusa sommarkvällar som aldrig tar slut, och om överflödet av blommor som plötsligt exploderade efter att hela världen varit brunsvatt i flera månader.

Kanske ser de inte ens våren. Om de har fullt upp med att vänta på uppehållstillstånd, sfi, jobb...

Inga kommentarer: